پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250616
اولين محموله واکسن «اسپوتنيک وي» هفته جاري به ايران ارسال مي شود
تاریخ انتشار : 1399/11/11 09:34:42
نمایش : 1360
کاظم جلالي سفير جمهوري اسلامي ايران در فدراسيون روسيه با بيان اينکه قرارداد خريد و همچنين توليد مشترک واکسن روسي «اسپوتنيک وي» بين تهران و مسکو امضا شد، اعلام کرد که اولين محموله اين واکسن تا ۱۶ بهمن به ايران ارسال خواهد شد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ جلالي امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگاران ايرنا و صدا و سيما در مسکو تصربح کرد: به دنبال ثبت واکسن روسي «اسپوتنيک وي» در ايران که محمد جواد ظريف وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران در مسکو خبر آن را اعلام کرد، قرارداد خريد و توليد مشترک آن بين ايران و روسيه ديروز جمعه به امضا رسيد و براساس توافق صورت گرفته با رييس صندوق سرمايه‌گذاري مستقيم روسيه (RDIF) مقرر شد اولين محموله واکسن تا ۱۶ بهمن و در ايام پيروزي انقلاب اسلامي به ايران ارسال شود.

 
وي افزود: محموله دوم تا آخر بهمن و محموله سوم هم تا دهم  اسفند ارسال مي شود و همين روال هر دو هفته و يک ماه بين ما و روسيه براي ارسال محموله هاي واکسن به داخل ايران ادامه خواهد يافت.
 
توليد مشترک «اسپوتنيک وي» در ايران
 
جلالي خاطر نشان کرد : با توجه به اينکه ظرفيت واکسن سازي ايران هم بالاست طرف روس و ما توافق کرديم که اين واکسن در داخل ايران نيز به شکل مشترک توليد شود.
 
وي تصريح کرد: در هميت راستا طي ۱۰ روز آينده هياتي از وزارت بهداشت و درمان ايران به مسکو خواهند آمد و در اين مورد مذاکراتي انجام خواهند داد.
 
سفير جمهوري اسلامي ايران در روسيه گفت: بخشي از  ظرفيت هاي واکسن سازي ايران را به طرف روس اعلام کرديم و بخشي ديگر هم در سفر هيات ايراني اعلام خواهد شد.
 
 
جلالي افزود: با وجود اراده جدي که در مسوولان روسي براي همکاري در توليد مشترک اين واکسن هست و اميدواريم در داخل ايران هم اراده جدي وجود داشته باشد مي توانيم اين واکسن را در داخل ايران توليد کنيم چون از ماهها پيش پيگيري هاي زيادي در اين مورد انجام شده است.
 
وي گفت: با تحقق ساخت واکسن روسي در داخل ايران علاوه بر اينکه نيازهاي داخلي تامين خواهد شد ايران در اين مورد مي تواند به عنوان «هاپ منظقه اي» براي صادرات آن عمل کند.
 
جلالي در باره روند مذاکرات انجام شده براي قرارداد خريد و همکاري مشترک توليد واکسن اسپوتينک وي گفت: از چند ماه پيش سفارت جمهوري اسلامي ايرات پيگيري هاي زيادي با مقامات روسي  انجام داد و محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران هم در اين مورد با سرگئي لاوروف همتاي خود مذاکرات فشرده اي داشتند و نهايتا قرارداد آن بين روسيه و ايران ديروز (جمعه) امضا شد.  
 
مردم به ايمني اسپوتينک وي اطمينان داشته باشند
 
سفير جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به اين سوال ايرنا مبني بر سطح ايمني واکسن روسي کرونا افزود: واکسيناسيون گسترده در روسيه با «اسپوتنيک وي» چند ماه است که در حال انجام است و برخي مقامات روسيه نظير وزيردفاع، همچنين نظاميان،  کادر درماني، معلمان و اساتيد در اين کشور پيشقراولان واکسيناسيون شده اند بنابر اين دانشمندان و مقامات روس در ايمني آن مطمئن هستند.   
 
کاظم جلالي تصريح کرد: از طرفي تاکنون حدود سه ميليون نفر اين واکسن را در داخل روسيه تزريق کرده اند و تا الان هم هيچ گزارشي از عوارض در ميان آنان اعلام نشده است.
 
 
سفير ايران در روسيه گفت: نکته مهمتر در ايمني و کارايي اين واکسن اينکه بسياري از کشورها نه تنها براي واکسيناسيون شهروندان خود با اين واکسن به روسيه درخواست داده اند بلکه اقدام به توليد مشترک   «اسپوتنيک وي» در داخل کشورهاي خود کرده اند.
 
وي براي مثال از کشورهاي ترکيه، امارات،  هند،  مجارستان،  امارات و کره جنوبي نام برد که براي واکسيناسيون شهروندان خود با اين واکسن و همچنين توليد مشترک آن با روسيه قرارداد همکاري امضا کرده اند.
 
صندوق سرمايه گذاري مستقيم روسيه هم اعلام کرد که جمهوري اسلامي ايران واکسن روسي ويروس کرونا موسوم به «اسپوتنيک وي» را به ثبت رسانده است.
 
به گزارش ايرنا، صندوق سرمايه گذاري مستقيم روسيه روز جمعه در صفحه توئيترش گزارش داد که "ايران واکسن «اسپوتنيک وي» (Sputnik V) ساخت روسيه را ثبت کرده است.
 
محمد جواد ظريف وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران  نيز سه شنبه هفته گذشته در سفر به مسکو و در نشست خبري مشترک با سرگئي لاوروف همتاي روس از ثبت واکسن روسي کرونا با نام "اسپوتنيک وي" در ايران خبر داد.
 
ظريف گفت: واکسن روسي اسپوتنيک در ايران ثبت و از سوي مقام هاي بهداشتي ايران تاييد شد و اميدواريم بزودي بتوانيم اين واکسن را هم خريداري کنيم و هم از طريق موسسه هاي مربوطه ايران و روسيه، توليد مشترک آن را داشته باشيم.
 
 رييس مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي ايران نير روز پنجشنبه هفته گذشته از صدور مجوز مصرف اضطراري واکسن روسي کرونا در ايران گفت.
 
کيانوش جهانپور تصريح کرد که در بيست و چهارمين جلسه کميسيون قانوني تشخيص (صلاحيت ساخت و ورود دارو و مواد بيولوژيک) سازمان غذا و دارو، مجوز مصرف اضطراري واکسن اسپوتنيک وي (Sputnik V ) محصول شرکت گاماليا کشور روسيه در فرم محلول فريز شده و ويال هاي تک دوز و ۵ دوز در ايران صادر شد.
 
چرا واکسن «اسپوتنيک وي»؟
 
روسيه نخستين کشور در جهان بود که واکسن کوويد- ۱۹ را با نام «اسپوتنيک وي» ثبت کرد.
 
اسپوتنيک وي نخستين واکسن ضدکروناي روسيه است که توسط مرکز ويروس شناسي گامليا وابسته به وزارت بهداشت اين کشور در مسکو ساخته شده است و حرف وي (v) بعد از اسپوتنيک همان حرف اول کلمه انگليسي victory (ويکتوري) به معناي پيروزي است.
 
اين واکسن با مشارکت صندوق سرمايه گذاري هاي مستقيم روسيه (تشکيلات دولتي تامين کننده مالي طرح هاي سرمايه گذاري) ساخته شده و در ماه اوت سال ۲۰۲۰(مرداد) به ثبت رسيد.
 
تاکنون سه ميليون دوز واکسن اسپوتنيک وي توليد شده است.  
 
واکسيناسيون کرونا در مسکو با واکسن اسپوتنيک وي از روز ۵ ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ (۱۵ آذر ماه) و در سراسر روسيه از روز ۱۵ همان ماه (۲۵ آذر) با توزيع يک و نيم ميليون دوز واکسن اسپوتنيک  روي. پزشکان و معلمان آغاز شد.
 
کيريل دميتريف رييس صندوق سرمايه گذاري هاي مستقيم روسيه به تازگي اعلام کرد با توليد دهها ميليون دوز واکسن «اسپوتينک وي» از فوريه (بهمن) به واکسيناسيون عمومي عليه کرونا شتاب خواهيم داد.
 
دميتريف گفت: «توليد کنندگان ما اساسا طرح هاي توليد خود را بهبود بخشيده اند و در ژانويه به مراتب بيشتر از آنچه که برنامه ريزي شده بود توليد خواهد شد. ما قادر خواهيم بود که توليد دهها ميليون دوز واکسن را از فوريه آغاز کنيم».
 
انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html